Mocne i słabe strony e-biznesu
22 stycznia 2016W dzisiejszych czasach praca na etacie nie daje gwarancji stałego zatrudnienia i płynności finansowej. Poza tym niejednokrotnie przyczynia się do wypalenia zawodowego, życia w ogromnym stresie i pojawienia się poważnych problemów zdrowotnych. Dlatego też coraz więcej osób rezygnuje z niej na rzecz prowadzenia własnej działalności gospodarczej, również w Internecie. E-biznes, bo o nim mowa, posiada mnóstwo zalet, ale nie jest też pozbawiony wad. Postanowiliśmy napisać kilka słów o jednych i drugich.
Korzyści e-biznesu
Może na samym początku skupmy się na korzyściach. Pierwszą i chyba najważniejszą z nich są nieograniczone możliwości, jaki zapewnia sieć. Za jego pośrednictwem możemy dotrzeć do znacznie większego grona odbiorców i rozszerzyć zasięg działania firmy na całe terytorium kraju, a nawet poza jego granice. Większa liczba potencjalnych klientów, to większe zarobki, a przecież każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, by osiągać jak najwyższe dochody. Drugą zaletą są bez wątpienia niskie koszty rozpoczęcia działalności gospodarczej i późniejszego utrzymania firmy. Prowadząc biznes w Internecie oszczędzamy na wynajmie lokalu, zatrudnianiu pracowników, dojazdach do siedziby firmy itp. Więcej informacji o kosztach związanych z prowadzeniem tradycyjnej firmy znajdziecie na poradnik.wfirma.pl.
W tym miejscu należy również wspomnieć o ogromnej wygodzie. Możliwość pracy z domu to dla wielu ludzi świetne rozwiązanie (zwłaszcza matek wychowujących dzieci lub osób, które ze względu na problemy zdrowotne nie mogą podjąć stałego zatrudnienia). Oszczędzamy czas potrzebny na dotarcie do pracy, nie musimy wcześnie wstawać ani stać w korkach. Do tego dochodzą oszczędności w postaci pieniędzy, które trzeba by wydać na zakup paliwa lub skorzystanie z komunikacji miejskiej. Wśród zalet takiego rozwiązania pojawia się także możliwość szybkiego i dość łatwego przekwalifikowania się lub lekkiego zmodyfikowania profilu swojej działalności.
Dużym plusem jest również to, że nie mamy szefa. Sami organizujemy sobie czas pracy i wykonujemy obowiązki służbowe wtedy, gdy mamy na to ochotę. To z kolei wiąże się z elastycznym czasem pracy i zintegrowaniem go z wykonywaniem innych obowiązków np. z zakupami, wizytą u lekarza itp. Podkreślić trzeba również, że pracować możemy z dowolnego miejsca, w którym znajdziemy dostęp do Internetu. Mnóstwo osób docenia także to, że może sobie zrobić urlop w dowolnie wybranym dniu, bez konieczności wcześniejszego wyrażenia zgody na jego udzielenie przez przełożonego.
Wady e-biznesu
Pomimo tego, że e-biznes jest bardzo korzystną formą prowadzenia działalności gospodarczej, to nie jest pozbawiony wad. Pierwszą z nich jest dość długi proces zdobywania zaufania klientów. Niestety często firmy działające tylko w przestrzeni internetowej postrzegane są jako mniej wiarygodne od tych, które mają „realną” siedzibę i można je w łatwiejszy sposób zweryfikować np. spotykając się w biurze. Kolejnym minusem jest spora konkurencja, której wielkość uzależniona jest od branży, w której działamy. E-biznes doceniany jest przez coraz większą liczbę osób, a więc ilość firm oferujących te same usługi znacznie wzrasta, a to z kolei powoduje, że trudniej przebić się z ofertą. Dość dużym minusem jest też to, że e-biznes nie znajduje zastosowania w każdej branży, ponieważ są pewne rodzaje usług, które wymagają wykonania ich osobiście.