Radca prawny w urzędzie

Radca prawny w urzędzie

25 sierpnia 2020 Wyłączono przez Mark

Zawód radcy prawnego wykonywany jest przez osoby, które zostały przygotowane do udzielania pomocy prawnej na rzecz osób prywatnych, firm, jak i rozmaitych instytucji. Radca prawny może prowadzić własną kancelarię radcowską, bądź wykonywać obowiązki zawodowe jako osoba zatrudniona w firmie lub jednostce samorządu terytorialnego. Jakie są prawa i obowiązki radcy prawnego w urzędzie?

Radca prawny na stanowisku urzędniczym

Pracownikiem samorządowym jest każda osoba zatrudniona w urzędach marszałkowskich, wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych, starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych, urzędach gminy, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych, biurach związków jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych zakładach budżetowych utworzonych przez te związki, a także biurach jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego. Zajmowane stanowisko nie ma tutaj znaczenia, w związku z czym stanowisko radcy prawnego w urzędzie jak najbardziej może być określane mianem pracownika samorządowego.

Radca prawny – zawód zaufania publicznego

Radca prawny jest zawodem zaufania publicznego, czego niestety nie można powiedzieć o pozostałych stanowiskach samorządowych, mimo że poziom zaufania do urzędników powinien kształtować się na wysokim poziomie. Radca prawny nie traci statusu osoby wykonującej zawód zaufania publicznego bez względu na to, w jakiej formie wykonuje swoją pracę. Radca prawny może wykonywać zawód w ramach stosunku pracy, na podstawie umowy cywilnoprawnej, w kancelarii radcy prawnego, a także w spółce. Przykładowo, wpisując w wyszukiwarkę hasło radca prawny z Łodzi, w pierwszej kolejności otrzymamy wyniki odsyłające do łódzkich kancelarii radcowskich, ale problemu z wyszukaniem radców prawnych zatrudnionych w danym urzędzie również nie będzie.

Wykonywanie zawodu w ramach stosunku pracy

Radca prawny wykonujący zawód w ramach stosunku pracy, czyli np. zatrudniony w urzędzie, zobowiązany jest do przestrzegania przepisów korporacyjnych, przepisów wynikających z prawa pracy oraz ustaw szczególnych ze względu na rodzaj jednostki czy podmiotu, w którym jest zatrudniony, ale największe znaczenie mają przepisy ustawy o radcach prawnych i Kodeks Etyki Radcy Prawnego.

Z przepisów wynika, że radca prawny wykonujący zawód na podstawie stosunku pracy może zajmować wyłącznie samodzielne stanowisko, podległe bezpośrednio kierownikowi jednostki organizacyjnej. Zapis ten zapewnia radcom prawnym niezależność – podlegają tylko ustawie, nawet wykonując obowiązki na podstawie umowy o pracę. Tym samym zapewnia się ochronę praw i wolności obywatela i prawidłowe funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. Radca prawny musi zachować bezstronność od wszelkich wpływów i nacisków.

Radca prawny zatrudniony w urzędzie świadczy pomoc prawną na rzecz jednostki samorządu. Do jego zadań należy udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych oraz występowanie przed sądami i urzędami.